هنگ‌ درام از سازهای گران به حساب می آید ، میتوان گفت دلایل گرانی این ساز ، سخت و زمان بر بودن ساخت ساز و تعداد کم سازندگان آن در سراسر دنیا است. امروزه این ساز در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خصوص از قشر جوان دارد ، اما با این حال تعداد کل سازندگان آن حدود دویست نفر است.

چرا هنگ درام گران است؟

هنگ درام به صورت دست ساز در کارگاه تولید میشود. انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز ، احتیاج به ساعت‌ها و روزها وقت برای فرم دادن آن دارد.

رسیدن به نت‌ها با کوک درست ، یکی از مراحل سخت فرآیند تولید هنگ درام است. افرادی که با موسیقی و ساخت ساز آشنایی دارند ، ساخت هنگ درام یک پروژه زمان بر است که دقت مهارت و حوصله زیادی میخواهد تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت های آن به درستی ادا شود.

صدای هنگ‌ درام صدایی خاص و آرامش بخش است. زیبایی صدای این ساز به دلیل داشتن هارمونیک‌های فراوانی که در تک ‌تک نت‌های آن وجود دارد.

همچنین ، چون بدنه‌ این ساز یکپارچه است ، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درمی‌آورید ، دیگر نت‌ها نیز با شدت کمی به لرزش درمی‌آیند که همین موضوع صدای هنگ دارم را بسیار گرم و دلنشین کرده است.

نواختن هنگ‌ درام از خریدن آن آسان‌تر است؛ البته بستگی دارد بخواهید آن را در چه سطحی بنوازید. یک نوازندگی حرفه‌ای و تاثیرگذار که اهل فن موسیقی از آن لذت ببرند قطعا تمرین زیاد، ممارست و شناخت خوبی از موسیقی می‌خواهد. اما اگر موزیسین حرفه‌ای نباشید از همان اولین روزها می‌توانید صدای دلنشینی تولید کنید و باعث شگفت ‌زدگی اطرافیان‌تان شوید.

نوازندگان خیابانی

امروزه هنگ ‌درام در حال تبدیل شدن به یک ساز رایج برای اجراهای خیابانی در دنیا است و در این زمینه جایگاه خاصی پیدا کرده است.

تاثیر گذاری و صدای آرامش بخش این ساز باعث شده که بسیاری از نوازندگان از آن در اجراهای خود استفاده کنند. همچنین صدای گرم و زیبای آن تاثیرات هیپنوز بر روی افراد دارد و برای ریلکسیشن و یوگا هم استفاده می‌شود.

هنگ درام سازی برای مبتدی تا حرفه ای

کوک هنگ درام ثابت میباشد و مانند سازهای دیگر ، به صورت دستی قابل تغییر نیست و اغلب به صورت دیاتونیک ساخته میشود. این ساز دارای یک حالت صدایی است و در صورت تمایل میتوانید گام مورد نظر خود را انتخاب کنید ، تا صدای ساز طبق سلیقه و کاربرد شما باشد.

گام هنگ درام ها معمولا رِ مینور است ، اما سازندگان حرفه‌ای شکل‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی را میسازند تا نوازندگان این ساز به راحتی ساز مورد نظر خود را انتخاب کنند. هنگ درام در حالت عادی دارای ۸ یا ۹ نت است که یک نت اصلی آن در وسط قرار گرفته و صدایی پرحجم و بیس دارد و باقی نت‌ها در اطراف نت اصلی قرار گرفته اند.

هنگ درام ها گاهی به صورت ویژه برای نوازندگان حرفه ای ساخته میشوند ، که تا ۱۶ نت هم میتوانند باشند و ۲ عدد نت اصلی یا بیس داشته باشد و چندین نت ساز در صفحه پایینی آن قرار میگیرد.  از سازهای هم خانواده هنگ درام میتوان به تانگ درام اشاره کرد. این ساز از لحاظ ساختاری شبیه هنگ درام است ، اما صدای تیزتر و کم عمق تری داشته و اندازه آن کوچکتر است.