ساز هنگ‌درام نخستین بار توسط شرکت PANART و دو موزیسین سوییسی صاحب آن به نام‌های فلیکس روهنر و سابینا شارر ساخته و رونمایی شد. این شرکت در اصل، تولیدکننده‌ی ساز استیل‌درام بود که پس از اختراع هنگ‌درام تمام سرمایه‌ی خود را صرف ساخت آن کرده و تولید استیل‌پن را متوقف کرد. بنابراین، هنگ، فرزند سازهای خانواده‌ی استیل‌پن است و برای آگاهی از ریشه‌های آن باید به سراغ تاریخچه‌ی ساز استیل‌پن برویم.
ریشه‌های تاریخی و جغرافیایی ساز استیل‌پن را کجا می‌توان یافت؟

کشور ترینیداد و توباگو واقع در شمال آمریکای جنوبی، محل تولد ساز استیل‌پن است. این کشور همواره مستعمره‌ی کشورهای اروپایی بود. این کشورها در مدت سلطه‌ی خود بر ترینیداد،‌بردگان آفریقایی را برای کار به آنجا برده بودند. این برده‌ها، برخی عناصر فرهنگی خود مثل نوازندگی درام را با خود به آن منطقه بردند. و در اواخر قرن نوزده نیز اداره‌ی آن به دست بریتانیا افتاد. اندکی پس از این زمان، مردم این منطقه در اعتراض به شرایط خود و

کشورهای اروپایی نظیر انگلیس و فرانسه، برده‌هایی را از آفریقا به ترینیداد می‌بردند. این درام‌ها اصلی‌ترین سازهای کوبه‌ای در آن منطقه شدند به‌طوری‌که در فستیوال‌ها و کارناوال‌های سالانه‌ی ترینیداد به کار می‌رفتند.

در حدود سال ۱۹۰۰ میلادی در جزیره‌ی ترینیداد و توباگو، واقع در آمریکای جنوبی، مردم این منطقه که همواره مستعمره‌ی کشورهای اروپایی بودند گاه در جریان سرکشی‌ها و اعتراض‌های خود، بر روی اشیاء مختلفی ضرب می‌گرفتند و بر آن‌ها می‌کوبیدند. از آن‌جا که جزیره‌ی ترینیداد مخزن عظیمی از ذخایر نفتی بود،‌ بشکه‌های نفت در آن‌جا به‌وفور یافت می‌شد و مردم، بسیاری اوقات با این بشکه‌ها ضرب می‌گرفتند. با گذشت زمان، برخی افراد،‌ برای اینکه بتوانند نت‌های دیگری بسازند، در این بشکه‌ها تغییر شکل ایجاد می‌کردند و بالاخره یک جوان ترینیدادی به نام الی منت چند سال تلاش کرد تا بتواند از بشکه‌ی نفت یک ساز بسازد. او امروزه پدر ، استیل‌پن مدرن شناخته می‌شود: می‌خواستم بتوانم قطعه‌ی «Mary had a little lamb» و آهنگ‌های دیگری را با استیل‌پن بنوازم. او در آغاز تمرکز اصلی خود را بر کوک کردن فرکانس‌های اصلی هر نت قرار داد.