شاید سوالی که برای برخی از علاقه مندان به موسیقی، مخصوصا هنرجویان و کارآموزان پیش بیاید آن هم در خصوص یادگیری ساز هنگ درام و یا تانک درام این است که کدام یک را بخرم؟ برای پاسخ به این سوال شما می توانید با مراجعه به راهنماها و مقاله های نوشته شده درباره ی هنگ درام و تانک درام و دانستن تفاوت آن دو به راحتی تشخیص دهید که کدام یک را می خواهید خریداری کنید.

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت هنگ درام با تانک درام و مشخصات هر کدام را برای شما شرح دهیم تا با مطالعه ی این مطلب مفید بتوانید خریدی آگاهانه و رضایت بخش داشته باشید.

مقایسه هنگ درام و تانگ درام:

. نحوه ی ساخت:

وقتی هنگ درام و تانگ درام را کنار هم قرار دهید به راحتی به تفاوت ظاهری این دو ساز پی خواهید برد. که تفاوت این دو ساز در نحوه ی ساخت آنها نیز تاثیرگذار است. چرا که هنگ درام معمولا به صورت دست ساز ساخته می شود.

در حالی که تانگ درام را در کارگاه ها آن هم با دستگاه های پیشرفته برش و قالب تولید می کنند.

2. صدای ساز:

هنگ درام از نظر صدایی دارای حجم صدای بیشتری نسبت به تانگ درام است. هر دو ساز از نوع سازهای آیدیفون می باشند. هنگ درام سازی است که اگر خوب تیون شود دارای عمق صدای متالیک بسیار زیبایی است. در مقابل تانگ درام نیز طنین و پژواک بیشتری نسبت به هنگ درام دارد. تانگ درام صدا را به صورت سطحی اما با کشش زیاد تولید می کند در حالی که هنگ درام صدا را عمیق و با کشش کوتاه ارائه می دهد.

تانگ درام برای تولید آهنگهای شاد مناسب است. و هنگ درام با وجود برخی اسکیل ها برای نواختن آهنگ های آرام، غمگین و اسرارآمیز مناسب است.

3. اسکیل و یا گام ساز:

در این دو ساز اسکیل و گام از نظر نام گذاری و نت بندی اندکی متفاوت است. ولی با وجود اینها شما می توانید اکثر گام های محبوب در هنگ درام را نیز در تانگ درام پیدا کنید.

4. مراقبت و نحوه ی تیون کردن ساز:

یکی از نقطه ضعف های هنگ درام، از کوک خارج شدن ان است. و همه ی ما این را می دانیم که باید در مراقبت از این ساز حساس باشیم. زیرا هنگ درام با کیفیت بعد از ۲ تا ۳ سال نیازمند تیون است. در مقابل تانگ درام اگر به طور صحیح از آن استفاده شود اصلا نیازی به تیون دوباره ندارد. همچنین هنگ درام به دلیل کشش سطحی در دمای بالا امکان خارج شدن از کوک را دارد در حالی که این مشکل برای تانگ درام به ندرت پیش می آید.

۵. تعداد نت ها:

ساز تانگ درام بیشتر در هشت و یا ده نت ساخته می شود. در مقابل تعداد نت های هنگ درام بستگی به نوازنده و حرفه ای بودن او دارد بدین معنی که اگر حرفه ای باشد می تواند حتی تا پانزده نت را تولید کند.

6. نحوه ی نوازندگی و آموزش این دو ساز:

نوازندگی با هنگ درام از طریق ضربات انگشتان دست می باشد. در حالی که تانگ درام علاوه بر ضربات دست با  Percussion Mellet نیز نواخته می شود. اما از لحاظ آموزش تقریبا هر دو ساز به هم نزدیک هستند و تفاوت چندانی در آموزش ندارند به طوری که شما می توانید بعد از مدتی که تانگ درام را تمرین کردید، هنگ درام را نیز بنوازید.

هنگ درام چه نوع سازی است؟

ساز هنگ و یا هنگ درام، نوعی ساز کوبه ای است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط فلیکس رونر و سابینا شرر در شهر برن سوئیس ساخته شد. ابداع این نوع ساز از سازی فلزی گرفته شده است که در سال ۱۷۰۰ میلادی در آمریکای جنوبی و آفریقا مورد استفاده بوده است.

که در آن زمان این سازها شبیه به گالن های فلزی شکل بوده اند، اما امروزه شبیه به سپرهای قدیمی و یا شبیه به بشقاب پرنده هستند.

صدای این ساز بسیار دلنشین و آرام بخش است به خصوص هنگامی که با طبیعت یکی شود و رابطه ی مستقیمی با ریلکسیشن و مدیتیشن دارد.

تانگ درام چیست؟ و سازنده آن کیست؟

داستان نحوه ی پیدایش تانگ درام شاید برای شما هم بسیار جالب باشد. حقیقت این است که فردی به نام دنیس هاولنا آمریکایی اولین بار در سال ۲۰۰۷ این ساز را به دلیل عشق زیادی که به هنگ درام داشته، ساخته است. و جالبتر اینکه تانک درام را از قسمت بالایی کپسول گاز ساخته است. در ابتدا به این ساز هانک درام (Hank Drum) میگفتند.

اما بعدها به دلیل شکل خاص آن و وجود زبانه هایی که باعث نواختن با آن می شد به تانگ درام (Tongue Drum) تغییر یافت.

دلیل ساخت تانگ درام به علت گرانی هنگ درام بوده است. دنیس می گوید در سال ۲۰۰۷ تنها شرکت تولید کننده ی هنگ درام شرکت PanArt بوده است. به دلیل کمبود منابع مالی و همچنین سختی تهیه ی هنگ درام مجبور شده است تا به فکر جایگزینی برای این ساز گران شود. که در نهایت تانک درام را اختراع کرده است تا از صدای دلنشین آن لذت ببرد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که امروزه همه چیز متفاوت شده است. خیلی از تولید کننده ها دیگر تانک درام را از روی کپسول گاز نمی سازند. بلکه این ساز را در کارگاههای مجهز و از طریق روش های برش کاری و قالب سازی آن هم توسط دستگاه های پیشرفته تولید می کنند.

این ساز را با اسامی مختلفی می شناسند. تانک درام و یا هپی درام که یکی از برندهای معروف این ساز می باشد. در حالی که اسم اصلی این ساز به دلیل شکل زبانه ها تانگ درام است.

نتیجه گیری:

میتوان گفت که هر دوی این سازها محبوب هستند و صدای دلنشین و آرام بخشی دارند. فقط در برخی موارد با یکدیگر متفاوتند، که در اینجا برایتان ذکر کردیم و هر آنچه که گفته شده است مهم و چشمگیر است. از نظر قیمت، نیز میتوان گفت که ساز هنگ درام سازی گرانتر است نسبت به تانگ درام، آن هم به دو دلیل، دشواری ساخت این ساز و سازندگان آن که معدود هستند. از لحاظ طول عمر هم به دلیل سختی تانگ درام، این ساز طول عمر بیشتری نسبت به هنگ درام دارد.

کلام آخر اینکه:

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

منبع: آلیک موزیک